Státní Česká pošta si koupila firmu na převoz peněz a prodělala desítky milionů. Ať jde o mizerné strategické rozhodnutí, ojedinělou malou domů nebo součást institucionálního tunelu, svědčí to o jediném: pošta je řízena špatně a potřebuje zásadní změnu. Do hry by se měla vrátit i možnost změny nejzásadnější – privatizace.

Pošta sice vydělává (loni 305 milionů korun), ale méně, než by mohla. Příčin je mnoho, jedna ovšem vyniká: ty části byznysu, na které by se pošta měla soustřeďovat a samostatně je rozvíjet, jako například finanční služby, často řeší formou strategických aliancí, které jsou výhodnější pro partnery než pro ni. A naopak služby, které by si mohla a měla pořizovat externě – například onen převoz peněz –, si zařizuje sama a tratí na tom. Výslednicí je potvrzení poučky liberálních ekonomů, že státní firma nikdy nedosáhne tak dobrých výsledků jako privátní.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se