reklama
reklama
3. 2. 2012 | poslední aktualizace: 7. 2. 2012  16:27

Volby prezidenta USA: Jde o to, komu voliči důvěřují

Mitt Romney zatím vypadá jako favorit republikánů a budoucí soupeř Baracka Obamy. Bude ale muset přesvědčit rovnostářské Američany, že dokáže být "chlápkem odvedle", s nímž stojí za to zajít na pivo. A to se může ukázat jako nejtěžší úkol.
Ondřej Schneider
Ondřej Schneider
Think tank IDEA a FSV UK
Mitt Romney
Mitt Romney
foto: Reuters

Výběr prezidenta v zemi tak velké a tak různorodé, jako jsou Spojené státy, je nutně méně o konkrétních plánech a více o pocitech voličů. Kandidáti formulují odpovědi na otázky voličů velmi obezřetně a většinou tak, že vlastně neřeknou nic. Přesné vyjádření, ať sebenevinnější, může, a většinou také bývá, použito druhou stranou, vytrženo z kontextu a často doplněno jinou nesouvisející informací, která má nebohého kandidáta vylíčit jako hlupáka, nelidu či snad, nedejbože, nedostatečně vlastenecky založeného Američana.

Stalo se to v roce 2008 Johnu McCainovi, když řekl, že americká ekonomika je fundamentálně zdravá v den, kdy zbankrotovala banka Lehman Brothers (co měl jiného říct? Že je Amerika slabá? To by to schytal ještě víc.). Kandidát Barack Obama zažil několik perných týdnů, když musel vysvětlovat, proč nenosí na klopě americkou vlajku.

reklama

V letošních primárkách republikánské strany je zase Mitt Romney středem pozornosti za svou poznámku, že „rád propouští lidi z práce“. V debatě před primárkami na Floridě ukázal Romney, jak lze ze slabosti udělat sílu, když Gingrichovi řekl, že za jeho nápad postavit základnu na Měsíci by ho propustil s mimořádnou chutí.

Paradoxně se tak ukazuje, že důsledná a všudypřítomná kontrola médií vede k slabší informovanosti o plánech jednotlivých kandidátů, když všechno, co se voliči dozvídají, je pečlivě filtrováno týmy PR odborníků. Menší důraz na obsahovou stránku kampaně ale zase zvyšuje tlak na osobní prezentaci kandidátů. Voliči se rozhodují více podle toho, jak se kandidát projevuje a jak se chová na veřejnosti – neodpouští se především lhaní - ale kladně se hodnotí i to, jestli kandidát vypadá a mluví jako „kamarád odvedle.“ Američané nejsou elitáři, a i elity se snaží vypadat jako průměrný Američan.

Skutečná prezidentská kampaň v USA ještě nezačala, prezident Obama zatím vyčkává, koho proti němu vyšlou republikáni. Boj dvou hlavních jejich kandidátů – Mitta Romneyho a Newta Gingriche – ovšem do značné míry kopíruje model elitář (Romney) a chlapík odvedle (Gingrich), i když oba mají za sebou exkluzivní kariéru a Gingrich svými příjmy rozhodně nepatří mezi průměrné Američany.

Pro Romneyho je varovné, že je třetím prezidentským kandidátem ze státu Massachusetts, který má problém navázat s voliči rychle přátelský vztah. Dva předchozí kandidáti z tohoto severovýchodního státu s podobným problémem – Michael Dukasis v roce 1988 a John Kerry v roce 2004 – prezidentské volby vcelku jednoznačně prohráli…

Mitt Romney se pokouší, zatím úspěšně, tuto sérii neúspěchů zlomit a stát se kandidátem republikánů a potom i 45. prezidentem USA. Napřed ale musí přesvědčit republikánské voliče, že jít s ním na pivo je větší zábava než s Newtem Gingrichem.

Ondřej Schneider je blogerem IHNED.cz a účastníkem Macháčkovy výměny, online debatního klubu ekonomů

 


 

Více k tématu:

Specál k americkým prezidentským volbám najdete ZDE

Komentář Daniela Anýže: Jak ohlídat lži politiků

Blog amerikanisty Kryštofa Kozáka: Republikánské primárky jako tristní fraška

 


reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Ron Paul (Zbyněk Drozd)
A co Ron Paul? Na toho jste "zapomněli"!
Volby by vyhrál neoholený. (Ivan Nový)
:-)
... kdyby mu nekdo zaplatil volebni boj. (merci)
.
Stačila by jedna fotka neoholeného Romneye. (Ivan Nový)
Zveřejněná celostátními médii, a už by to jelo samo :-))) Žijeme...
Zobrazit diskusi
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama