Zavést limit na výdaje v prezidentské kampani, nebo ne? Naše odpověď zní ano, s dovětkem, že česká politická debata na toto téma je ujetá. Řeší se jen výše výdajů, nikdo nemluví o sankcích za porušení. Je to zhruba totéž, jako bychom chtěli do zákona napsat "krást se nemá", což by bylo pro zloděje k popukání. S takovou se české partaje limitům vysmějí. S podobnou drzostí, s jakou nám ČSSD doteď tvrdí, že její kampaň v roce 2010, při které natřela celé Česko na oranžovo, stála 150 milionů, přičemž každý viděl, že to bylo násobně víc.

Varovat nás mají už navrhované částky. ČSSD chce strop na prezidentskou kampaň 15 milionů. Je to nesmyslně málo. Třeba ve Francii je v prvním kole limit 15 a půl milionu eur na kandidáta, v druhém 20,7 milionu. Což by, vztaženo k počtu obyvatel, u nás odpovídalo 65 milionům korun. V Portugalsku je strop definován jako desetitisícinásobek minimální mzdy. To by u nás bylo 80 milionů korun. Už z toho je vidět, že se čeští navrhovatelé stropů chovají na jedné straně populisticky, ale zároveň předem počítají s tím, že se bude podvádět, hrát se "slevami" a podvodným sponzoringem.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se